Om oss

Vill du besöka oss så finns vi i Villa Fornboda, i Lidingö museum, mittemot Lidingö Centrum.
Adressen är
Lejonvägen 26A, 181 32 LIDINGÖ.

På kansliet kan du få information om föreningens program och om aktuella utställningar på Lidingö Museum.

Kansliets öppettider:
Tisd, torsdag: 9.30-15.30

Lidingö Museums: öppettider
Tisd, torsd, lörd. söndag:
12.00-15.00

www.lidingohembygd.se
E-post:

info@lidingohembygd.se

Medlemsavgift 250:- familj 375:-
Inbetalas till BG: 5802-2187

Foto Siv Bergius

Lidingö Hembygdsförening bildades 1931 och har nu ca 2000 medlemmar. Därmed är vi en av de största hembygdsföreningarna i Sverige.

"LHF är en sammanslutning av vänner till Lidingö, dess minnen och traditioner, dess natur och kultur, med syfte att öka kunskapen om och stärka sammanhållningen kring hembygden. Föreningen vill särskilt arbeta för att öns kultur- och naturhistoriska minnen vårdas och bevaras. Vi vill även att ungdomen upptäcker glädjen och fördelen med en aktiv hembygdsförening.

Stadgar.

_______________________________

Vår logotype, vikingaskeppet, ritades 1931 av konstnären Einar Nerman som bodde på Hersbyholms gård.

______________________________

Våren 2015 fick vi en "ny logotype"
Lidingö Museum och hembygdsförening har under våren 2015 fått en helt ny logotyp. Du ser den här ovan och vi hoppas att den ska uppskattas både inom och utanför huset. Målet har varit att skapa en modern profil som blir unik för oss. Einar Nermans vackra skepp finns naturligtvis kvar, här har det placerats i en sammanhållen grafisk form som ger tyngd och stadga. På det sättet blir det tydligt vem som är avsändare till våra budskap. Föreningens Peter Lindkvist är marknadsförare och han och hans kollega lidingöbon Petter Antonisen har tagit fram logotypen i samarbete med Siv Bergius och Teddy Widstrand.

PS. För den nyfikne kan nämnas att typsnittet/fonten heter Gill Sans.

Lidingö Hembygdsrörening ansvarar för Lidingö Museum som öppnade
den 4 Juni 1998.

Inom föreningen finns ett stort antal arbetsgrupper vars verksamhet spänner över ett brett område.

ÅTERKOMMANDE PROGRAM

Bellmandagen

6 juli 1788 framförde Carl Michael Bellman för första gången ”På Elfvik” – vad vi i dag kallar Lidingösången – just på Elfvik. Här samlas vi på ängen nedanför den stora huvudbyggnaden med picknick-korgar fyllda med allehanda godsaker. Vi har alltid besök av ”Bellman” som underhåller oss med musik, historik och även allsång. Hela evenemanget är gratis men vi uppskattar självklart att du lägger en slant i bössan samt köper lotter, böcker och annat som är till försäljning. Välkommen den 6 juli!

Elfviksgårdsdagen

Elfviksgårdsdagen har blivit en institution för många lidingöfamiljer. I mitten av september varje år anordnar Lidingö Hembygdsförening en heldag på Elfvik tillsammans med ett antal inbjudna föreningar. Såväl scouterna, biodlarna som ridskolan finns representerade. Aktiviteter som också visas upp är fårklippning, fårvallning, agility, dans, ponnyridning m.m. Vi diskuterar gärna ett deltagande med din förening. Välkommen.

Höstmarknad

Lidingö Hembygdsförenings höstmarknad hålls varje år i S:ta Annagårdens lokaler i slutet av oktober, oftast i anslutning till högmässan. På höstmarknaden kan du fynda på loppmarknaden, köpa Hantverksgruppens fantastiska alster och handla ett urval av Museibodens saker. Ett antal lotterier säljs samt tombola. I kafeterian serveras kaffe etc med allt hembakat.

_________________________________________

HITTA TILL OSS...

FÖreningens styrelse  2023

Övre raden Carl-Henrik Ankarberg, Karin Mörk, Stefan Hultqvist

och Kerstin Larsen.

Sittande. Susann Thorngren, Lena Norberg och Marianne Råberg.

Foto Siv Bergius.

E.postadresser: Carl-Henrik Ankarberg, ankarbergcarlhenrik@gmail.com>