Lägre priser för medlemmar!
Vi har sänkt priset för medlemmar på åtskilliga böcker och presentartiklar i museiboden. Som medlem är du välkommen att fynda! Du som ännu inte är medlem – gör slag i saken nu.

Medlemsformulär.

Medlemspriset är 250:- för enskild eller 375:- för familj. Betalas till bankgiro: 5802-2187.

Obs! Bild max

VÅRA ÖPPETTIDER:

Lidingö Museum:

Tisdag, torsdag
lördag söndag 12-15

Kansliet: Tisdag, torsdag 09.30-15.30

190 px bred.

BESÖK VÅR FINA BUTIK!

Här nedan ser du några av våra produkter.
Som medlem har du rabatt på allt i butiken – i stort sett. Välkommen!

AGA:s tomt på Lidingö är mycket välkänd bland Lidingöborna. Sedan företaget 1912 etablerades på tomten I Skärsätra har tusentals Lidingöbor i generationer arbetat där. De sista resterna av AGA lämnade ön i januari 2020. Sedan 2010 har tomten som numera heter Dalénum exploaterats till ett attraktivt bostadsområde med över 1000 lägenheter.

Allt detta finns nu dokumenterat i en ny bok med titeln ”Från AGA till Dalénum” som släppts genom Lidingö Hembygdsförening. Boken är fylld med text och bilder från AGA:s tidsepok samt uppbyggnaden av bostadsområdet Dalénum. För att få den historiska bakgrunden är AGA:s produkter, Gustaf Dalén, tomt och byggnader väl dokumenterat. Lidingö Hembygdsförenings fotograf Hans Jansson har sedan 2009 regelbundet fotograferat uppbygg-naden av Dalénum. Den vackra boken är på 200 sidor.

Boken kan beställas via info@lidingohembygd.se

250:- / 200:- för medlem + frakt

¤¤¤¤

Lidingöboken utges av Lidingö Hembygdsförening. Lidingöboken – ibland kallad ”årsboken” – har med olika intervall utgivits sedan 1932. Böckerna innehåller kulturhistoriska artiklar om Lidingö Ett flertal årgångar finns att köpa på Lidingö Museum.

Här kan du se en förteckning över vad de olika böckernas innehåller. Från år 1932 till 2008. Obs årsboken utkommer inte varje år.

Sevärda hus på Lidingö

Vår bok Sevärda hus på Lidingö har blivit just den succé vi hoppades på. Köp den på Lidingö Museum – se våra öppettider längst upp till höger. Boken recenserades i Dagens Nyheter den 18 december. Som medlem betalar du 190 kr. Icke medlem betalr 250 kr. Ett av alla exempel på att det lönar sig att vara medlem i Lidingö Hembygdsförening.

Önskar du få boken hemskickad hör av dig via mail. Porto och emballage tillkommer.

Hasse & Tage – musiken
Pris: 200:- Medlemmar: 180:-

Povel Ramel – musiken
Pris: 160:- Medlemmar: 140:-

I boken ”Storholmen” med Eric Erfors som författare beskrivs vår grannö – så nära men ändå rätt okänd för oss lidingöbor. Med sin bevarade skärgårdskaraktär är Storholmen Stockholms närmaste skärgårdsö, fylld med spännande historia. Boken är elegant formgiven och en utmärkt present. Pris 400:- medlem 380:-.

Stockholmsvägen – från början till slut
Carl-Henrik Ankarberg, Margareta Borgelin

I boken möter du en brokig skara hantverkare, butiksägare och vanligt folk, som levde och verkade längs den pulsåder som tidigare kallades Allmänna landsvägen. Här strålade vägarna från jordbrukstidens större gårdar samman och här uppstod öns första centrum. I början av 1900-talet växte Lidingö villastad fram i anslutning till vägen och detsamma gäller Norra Lidingöbanan.  Pris: medlem: 190:-, icke medlem 220:-

Tillfälligt slut.

Handduk, kaffemugg, rund bricka
Dekorerade med bilder på kända byggnader på Lidingö i elegant design.

Kökshandduk 120:- icke medlem 140,

Mugg 125:- icke medlem 135:-

Bricka 250:- icke medlem 275:-

Lidingövasen
En riktig klassiker skapad av konstnären Jonas Torstensson. Finns i två storlekar.

Stor vas  680:- icke medlem 760:-

Liten vas  450:- icke medlem 480:-

Snygga tygkassar
för shopping - nu när plastpåsarnas tid är över…

Vackra vinglas: Lidingö är inte bara hemort för namnkunniga vinkännare utan hyser också egen vinfabrik på Högberga gård. Fira detta med vackra vinglas prydda med lidingöskeppet tecknat av Einar Nerman.

Pris pr st: 170:-/190:-

Hantverk av hög kvalitet: Välgjorda och praktiska gåvor – mestadels i textil - skapade av Hembygdsföreningens hantverksgrupp finns i stort urval. Välkommen att prova och välja – här finns något för alla stora och små!

Se länk med massor produkter av Hantverksgruppen.

Ny klädsam mössa i olika färger.

Härliga och varma sockor.

Glasunderlägg med Lidingömotiv 6 st 100 kronor.
Icke medlemmar: 125 kronor.

Nackkudde med innerkudde ochn örngott.

Nytryck av våra populära Lidingögram med två nya motiv.

Lidingövasen.
Jonas Torstensson. Kontakta oss för information.

Här en av alla muddar – en lyxigare variant och mycket vacker.

Se mer på Hantverksgruppen